Game On richt zich op de inzet van games in het onderwijs door middel van advies, onderzoek en voorlichting. Daarbij gaat Game On uit van een voor Nederland vrij unieke visie: gebruik wat er is! Dat is niet alleen beter, het is ook veel goedkoper.
Wanneer opleidingen een game willen gebruiken om bepaalde leerdoelen te bereiken adviseert Game On over:
- de game die het best bij die leerdoelen past
- de manier waarop de game kan worden ingezet
- de rol van de docent.
Daarnaast dient Game On voor, of samen met een opdrachtgever onderzoeksvoorstellen in bij subsidiegevers. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om onderzoek naar de effecten van games: worden de beoogde leerdoelen daadwerkelijk gehaald? Methodologisch verantwoord onderzoek op dit gebied is er nauwelijks. Het onderzoek dat Ineke Verheul eerder heeft uitgevoerd behoort wat dit betreft tot de uitzonderingen, terwijl er wel grote behoefte bestaat aan gefundeerde gegevens over de effectiviteit van games.
Een derde speerpunt van Game On is voorlichting over games. Een negatief beeld over gaming kan de inzet van games in het onderwijs in de weg staan. Ook bezwaren van ouders kunnen een belemmering zijn. Daarbij weten ouders vaak niet goed hoe zij hun rol als opvoeder bij hun gamende kinderen moeten invullen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten