dinsdag 2 maart 2010

Berichtgeving over games is zwarter dan nodig

'Waarschuw tegen gameverslaving'
ROTTERDAM (ANP) - De game-industrie moet net als de gok- en tabaksbranche waarschuwen tegen verslavingen. Het onderzoeksinstituut IVO uit Rotterdam doet de industrie in een rapport dat dinsdag verscheen, enkele suggesties
.

'Internetspel: nog gevaarlijker dan gedacht' kopt een artikel vandaag in Trouw.


De beeldvorming rond games is doorgaans weinig genuanceerd: òf ze worden bejubeld vanwege het grote potentieel aan positieve effecten, òf ze worden verketterd vanwege het gevaar voor verslaving en de mogelijke effecten van geweld in games. De laatste tijd is vooral de 'zwarte kant 'in beeld.
Natuurlijk ligt ook hier de waarheid een stuk dichter bij het midden. Gaming kan verslavend werken, zeker, maar dat geldt maar voor een erg kleine groep. Volgens een onderzoek van Jeroen Lemmens is 2% van de gamende jongeren verslaafd. Afgezet tegen andere gedragsproblemen is dat relatief weinig. Toch wordt er in de berichtgeving over gaming nogal stevig op de 'waarschuwende vinger' ingezet. Dat is jammer, omdat games een geweldig leermiddel kunnen vormen, mits op de juiste wijze ingezet en voor de juiste leerdoelen.
Ik probeer nu reen project van de grond te krijgen dat erop gericht is de mediawijsheid van ouders en docenten rond gaming te vergroten. Meer info hierover is te vinden op Linkedin, bij de groep Virtuality

Geen opmerkingen:

Een reactie posten