donderdag 23 februari 2012

SketchaWorld: een handige manier om snel een virtuele wereld te bouwen

Vorige week was ik op het laatste Gate symposium: het project is afgesloten en alle projecten presenteerden daar hun resultaten en producten.
Een interessant product was SketchaWorld: een tool om makkelijk en snel virtuele werelden te maken, zodat je je bij het ontwerp kunt concentreren op wat je wilt ipv hoe je dat voor elkaar moet krijgen. Je schetst letterlijk je wereld en wanneer die naar je zin is, wordt de schets in één handomdraai omgezet in een complete 3D virtuele omgeving. Het is daarbij mogelijk filters te gebruiken, waardoor objecten in één keer een ander aanzien kunnen krijgen. Gebouwen kunnen bijvoorbeeld een nieuwe, oudere of zeer uitgewoonde 'look' krijgen. Kamers zien er als woonkamer uit, of juist als kantoorruimte, opgeruimd of niet.
Interessant is ook dat er 'real life data' gebruikt kunnen worden om zo'n wereld te creëren. Een goed voorbeeld daarvan is de game Levee Patroller, gericht op de vaardigheden voor dijkbewaking en watermanagement.
Het ziet er allemaal goed uit, moet ik zeggen en het riep bij mij toch wel de vraag op, waarom er bijvoorbeeld vorig jaar een tender over veiligheid uitging (over training van veiligheidspersoneel binnen 3D omgevingen), terwijl deze tool die toch ook van overheidswege ontwikkeld is daar niet eenvoudig voor gebruikt is. Dat zou toch weer een aanmerkelijk bedrag gescheeld hebben.
Ook wel jammer is dat SketchaWorld niet op de markt gebracht is. Onduidelijk is hoe je te werk moet gaan als je de tool zou willen gebruiken; het lijkt erop dat dat alleen binnen Gate mogelijk is.

1 opmerking:

  1. Hoi Ineke,

    Als betrokkenen van het project zal ik je vragen proberen te beantwoorden.
    De eerste vraag is lastig te beantwoorden, maar ik denk dat de inzicht dat je iets doet waar de ander wat aan heeft soms later pas komt.
    De vraag over het gebruikt van Sketchaworld ligt bij TNO, en is via samenwerking met TNO denk ik wel in te zetten (ben zelf niet van TNO)
    Aangezien ik deze vraag al eerder ben tegen gekomen zal ik doorgeven aan de betrokken aan de Sketchworld kant.

    Groeten
    Rens

    BeantwoordenVerwijderen